In het kort

Als commercieel medewerker heb je veel contact met klanten om diensten of producten te verkopen. Dat kan face-to-face, telefonisch of schriftelijk zijn. Het is dus belangrijk dat je goed met mensen kunt omgaan en je daarbij professioneel kunt opstellen. Daarnaast is het je taak om nieuwe klanten te werven en opdrachten binnen te halen (‘acquisitie’). Dat is niet altijd gemakkelijk, het is dus belangrijk dat je doorzettingsvermogen hebt. Vaak werk je aan de hand van verkoopdoelstellingen (‘targets’). Omdat je in deze functie veel verschillende klanten en taken in je pakket hebt, moet je goed kunnen organiseren, plannen en zelfstandig kunnen werken. Je spreekt ten minste Engels óf Duits.

Inhoud

Tijdens de opleiding werk je onder meer aan de volgende taken:
• Het onderzoeken van de markt en het maken van plannen door klant-, product- en/of marktinformatie te verzamelen.
• Het uitvoeren van het verkooptraject:
– een verkooptraject/-gesprek voorbereiden
– klanten en/of opdrachten acquireren (werven)
– productgericht verkopen
• Relaties opbouwen en onderhouden:
– klachten signaleren en behandelen
– actief contact onderhouden met klanten

Meer bedenktijd nodig?
Zit je nu op het vmbo, volg je een van de profielen Economie en Ondernemen of Product en Dienstverlening en weet je nog niet precies wat je wilt? Dat is bij ons geen enkel punt. Als je je inschrijft voor één van de opleidingen op niveau 3 of 4 binnen het domein Economie en Administratie start je namelijk in een basisjaar. Zo volg je wel een opleiding in jouw richting en op jouw niveau, maar kun je nog verschillende kanten op.

Heb je nog vragen?

Voor nadere informatie kun je contact opnemen met mevrouw E. Luijckx.
Telefonisch bereikbaar op (0223) 611 200.
E-mailen kan natuurlijk ook: eluijckx@rockopnh.nl.